Kamis, 19 November 2015

Mengenai aromaterapi dan hidroterapi

Mengenai aromaterapi dan hidroterapi

Deria bau adalah yang paling kuat berbanding dengan yang lain. Kita kaitkan bau tertentu kepada perkara-perkara yang kita suka dan juga kepada mereka yang kita tidak. Manusia sambutan utama telah ke arah bau yang menyenangkan telah dikaji oleh penyelidik dalam bidang Perubatan Alternatif. Perubatan Alternatif menggunakan di luar-the-konvensional kaedah untuk mengubati beberapa penyakit di kalangan rakyat. Ilmu ini mempunyai kelebihan yang mempunyai kurang atau tiada kesan sampingan semasa rawatan individu kerana terdapat mana-mana penggunaan dadah.

Perubatan Alternatif telah membangunkan ubat kepada hampir semua penyakit berdasarkan bahan-bahan yang mudah dan mengejutkan. Siapa yang dapat menyangka bahawa hanya berbau bau yang boleh menyembuhkan kita daripada penyakit kita? Ini cabang Perubatan Alternatif dipanggil Terapi Aroma. Sebagaimana yang luar biasa seperti ini, adalah hidroterapi. Ya, seperti namanya, hidroterapi menggunakan air untuk membersihkan badan daripada ejen-ejen yang tidak diingini dan penyakit kuman mikro.

Kedua-dua aromaterapi dan hidroterapi adalah teknik berdasarkan kaedah Intervention Mind-Body. Kedua-dua mereka adalah sangat berkesan dalam apa yang mereka lakukan. Tidak ramai daripada kita tahu banyak mengenai kedua-dua teknik yang agak baru dibangunkan,

Keterangan secara ringkas disediakan di sini untuk membuat anda biasa dengan mereka:

AROMATHERAPY
Aromaterapi menggunakan bahan-bahan tumbuhan yang tidak menentu, yang dikenali sebagai minyak pati, bagi tujuan mengubah mood seseorang, atau kesihatan. Minyak pati, intipati tulen tumbuhan, mempunyai kualiti untuk memberi manfaat kedua-dua fizikal & psikologi apabila digunakan dengan betul. Minyak pati yang amat pekat dan tidak boleh digunakan secara langsung. Mereka dicampur bersama-sama untuk membuat 'sinergi'.
Selain minyak pati, aromaterapi juga menggunakan bahan-bahan semula jadi yang lain termasuk minyak ditekan sejuk sayur-sayuran, herba, susu tepung, garam laut, tanah liat dan lumpur.

Aromaterapi boleh dijalankan dalam dua mod: Oleh penyedutan langsung aroma atau melalui permohonan topikal dalam bentuk mandi, urut, memampatkan dan lain-lain

Menyedut langsung adalah cara yang terbaik kerana ia berkesan melegakan badan semua masalah saluran pernafasan. Ia memberi kesan kepada sistem saraf sebagai aroma yang mencetuskan tindak balas di dalam otak yang mengakibatkan mengurangkan perasaan psikologi. Aplikasi topikal digunakan untuk kulit dan diserap ke dalam aliran darah. Campuran urut merupakan minyak aromatik yang membantu mengurangkan sakit otot, sakit kepala dan migrain. Mempunyai mandi aromatik akan mempercepatkan penyembuhan penyakit kulit; mengurangkan tahap tekanan dan meningkatkan peredaran darah dan aliran. Menggunakan memampatkan memohon garam aromatik kepada badan juga akan memberi manfaat kepada kawasan yang terjejas. Kaedah ini digunakan untuk merawat sakit otot, vena varikos, keseleo, senggugut dan kesesakan pernafasan.

HYDROTHERAPY
Kami diperbuat daripada 80% air dan berdasarkan fakta ini kajian telah mendedahkan bahawa air boleh digunakan dengan berkesan untuk menyembuhkan badan manusia dari beberapa penyakit.

Sebagai air minuman adalah pelarut universal supaya ia membantu dengan ketara dalam penghapusan bahan buangan yang mendapat terkumpul di dalam tubuh manusia dalam keadaan tertentu yang menyebabkan kecederaan yang pasti.

Hidroterapi digunakan sebagai fisioterapi untuk merawat orang yang mempunyai kecederaan serius dan pembaziran otot. Hidroterapi juga digunakan untuk individu yang mengalami masalah sendi atau kecacatan fizikal yang teruk.

Hidroterapi boleh digunakan dalam pelbagai cara di dalam tab mandi seperti panas, sejuk, neutral, sitz, mandi sauna dan lain-lain Walaupun mandi sejuk memperbaiki aliran darah ke tisu dan mengurangkan bengkak, mandian wap berkesan untuk membuka liang pada kulit dan menyegarkan badan. Mandi sitz digunakan untuk rawatan kulit pecah dan untuk penyakit yang melibatkan organ-organ kemaluan dan kencing. Semburan boleh diberikan untuk beberapa gangguan dan mandi neutral adalah yang terbaik untuk berehat dan mempunyai kesan sedatif kerana ia adalah suhu yang sama seperti badan dan ini mempunyai pengaruh penyembuhan ke atas sistem saraf dan sistem hormon.

Hidroterapi dan aromaterapi kedua-duanya adalah sangat berkesan dan sama sekali tidak mempunyai kesan sampingan dalam penggunaannya. Dengan sedikit latihan kedua-dua teknik boleh dilakukan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar